onsdag 27 april 2016

Månadens lista - April

April lider mot sitt slut och för en gång skull är jag faktiskt inte ute i absolut sista stund utan jag har ju flera dagar tillgodo. Som vanligt är min lista en modifierande variant av Johannas lista och denna gången med en dos av Italien. Vill ni titta på fler listor så kolla bland annat in Weronica, Anna, Hannarty och såklart Johanna som denna månaden var ute i riktigt god tid.

Bok
Denna månad läser vi Min fantastiska väninna i vår bokklubb. Jag är nästan klar med den och ser så mycket fram emot att läsa nästa del i denna triologi. Elena Ferrante är en mästare på att fånga människor och miljöer och jag ägnade ett bra tag åt att googla bilder på Neapel igår. Jag ser likheter med denna bok och Stål som är en bok som etsat sig fast i mitt medvetna trots att det är flera år sedan jag läste den.



Plats
Denna helgen kommer jag, min make och goda vänner tillbringa i Rom. Jag ser verkligen fram emot att få lite vårkänsla och äta god mat. Så därför får Rom bli månadens plats även om min egentliga favoritplats är vårt lantställe. Det slår alla bekvämligheter hemma i huset för där tar jag djupa andetag och sänker axlarna. Det är livskvalitet i dess renaste form. Har ni några bra Rom-tips så tar jag gärna emot det. Marknader, frukostställen, restauranger, fina parker och annat som vi inte ska missa.



Plagg
Jag har syndat, jag lovade ju mig själv att aldrig mer handla på Zara eftersom deras service är helt värdelös och att jag avslutade ett samtal med deras kundtjänst med att lova att aldrig mer handla där. Nu har jag dock syndat och inte nog med det, jag kommer också att tipsa er om mitt fynd. Jag har varit på jakt efter en längre svart kavaj ett bra tag men alla jag hittar är oversize i modellen och det passar dessvärre inte min kroppstyp direkt. Eller stil för den delen. Idag på lunchen när jag var med min kollega på Zara så hittade jag detta budgetfynd som kommer att få följa med till Rom tänkte jag. När jag ändå var där inne så köpte jag även ännu en blå och vitrandig skjorta, något jag har väldigt många av sedan tidigare men denna var i vårens trendiga modell med bara axlar.





Mat
Jag gillar den mesta maten och just nu äter jag väldigt mycket vegetariskt och det är också något jag jag vill bli bättre på. Ikväll tänkte jag göra bakad rotselleri med inspiration från en lunch jag åt på Vallgatan 12 för ett tag sedan. Jag tänker att jag ska baka den i ugnen och sedan skära den i skivor och steka den. Till det tänkte jag ha rostade valnötter, fetaost, bladspenat och något form av örtolja. Återkommer i frågan om det blev en lyckad rätt.



Ord
Det var nog en del som höjde på ögonbrynen när jag la ut en bild på den hundvalp som ska flytta hem till oss i Juni. Som undrade lite varför vi ska skaffa hund och hur vi ska få ihop det i vårt liv. Jag vet också om att vissa inte blev ett dugg förvånade då det är något vi pratat om under flera år att vi vill göra när vi bor i hus. När vi köpte huset och det visade sig vara väldigt väl anpassat för en hund så kände vi att tiden var inne. Våra vänner vet också om att vi inte bara pratar utan när vi bestämt oss går det fort men med det sagt är beslutet inte noga övervägt. Denna gången gick det väldigt fort från att vi såg valpkullen på nätet och att Henrik skulle ringa och prata med uppfödaren och jag sitter bredvid honom och hör att han avslutar samtalet med att reservera en valp. Så nu ser vi fram emot att Douglas flyttar hem till oss och alla äventyr som vi kommer att ge oss ut på tillsammans.




Detalj
Jag trodde aldrig att jag skulle säga detta igen men jag jag behöver faktiskt en ny väska. Jag behöver en crossbody som är tillräckligt stor för att rymma plånbok, telefon, nycklar och min kamera. Den behöver alltså inte vara gigantisk men större än de crossbody jag redan har. En perfekt vardagsväska med andra ord. Denna från Little liffner ligger bra till och jag gillar att den är marinblå, en färg som enligt mig passar till det mesta. Frågan är bara om den är tillräckligt stor.



3 kommentarer:

  1. Åh jag var precis i Rom, älskade det! Tror tom jag sprang i just den där trappan du lagt upp bild på! Det finns några tips på bloggen om du är nyfiken, ha en magisk resa! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du var trappan ligger? Har redan spanat in, och antecknat vissa av dina tips. ;)

      Radera
  2. Stål är nog en av mina absoluta favoritböcker. Som du säger, den sätter sig under huden.

    SvaraRadera