tisdag 19 april 2016

Att mötas ut av böcker


Jag beställde ju fel hyllor till vardagsrummet, eller rättare sagt fel djup men istället för att byta dem så valde vi att sätta dem i hallen. Den mer korrekta benämningen är kanske inre hallen och detta är ett utrymme som vi inte riktigt visste vad vi skulle göra med så det passade alldeles utmärkt att göra om den inre hallen till en plats för böcker, extra trevligt är det att mötas av våra favoritböcker direkt när man kommer in genom dörren.

Jag lovade Henrik att varken färgkoordinera böckerna eller att bara välja ut de fina expemplaren utan det som har gjort att böckerna kvalat in här är att de antingen tillhör våra favoriter eller böcker som vi inte har läst än. I ett rum på på nedre plan står det fler lådor fyllda med böcker men de får vi hitta någon annan plats för. Jag fick dock dispans att vända vissa böcker och de var främst röda eller lila böcker som gick det ödet till mötes. På tal om böcker så är det nog snart dags för mig att lägga en beställning inför sommaren och då även passa på att fylla upp hyllorna. 






8 kommentarer:

  1. Ni har så mycket fina tavlor och fotografier. Har du några bra tips på gallerier och internatsajter där man kan hitta konst?

    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria,

      Tack så mycket. Tittar vi på den väggen vi ser på bilden så kommer skisserna från en antikmarknad i Paris, högst upp till vänster följde med tavlan som vi fick i bröllopspresent som Malene Birger målat, de mindre fotografierna på kvinnor från olika gallerier, den stora kvinnan har jag köpt här http://www.fairytale.nu/products/poster och kvinnan som tittar sig i spegeln har min syster tagit. Så det är med andra ord en salig blandning och mitt tips är att köpa på resor, kolla auktionssiter och alltid kika efter saker att ha på väggarna. Just denna väggen är mitt verk men generellt letar jag och Henrik tillsammans och vi har väldigt olik smak när det kommer till tavlor vilket gör mixen ganska personlig.

      Radera
    2. Tack Emma för tipsen.

      Maria

      Radera
  2. Det blev ju jättefint i hallen! Snyggt! Och praktiskt med mycket förvaring/plats till böcker! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Just detta utrymme hade varit ganska outnyttjat annars så det passade rätt bra här hemma.

      Radera
  3. Superfint!
    Kan du tipsa om dina absoluta favoritböcker, ska också lägga en beställning snart! Jag läser just nu "Elva minuter" som du skrev om tidigare (eller hade du bara en bild på boken????)
    Kram Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monica,

      Jag läste 11 minuter för ett tag sedan. Jag tyckte att den var bra men Vernoica bestämmer sig för att dö är ännu bättre tycker jag. Donna Tratts - den hemliga historien är fantastisk. Klassiker som Svindlande höjder, Jane Eyre, Och solen har sin gång. Jag tycker att igelkottens elegans är väldigt fin bok. En av de bästa vi läst i vår bokklubb är fyren mellan haven, jag som gillar politik gillade också presidentens hustru som bygger på Laura Bushs liv. En annan bok som fastnat är Anna Gavaldas "tillsammans är man mindre ensam". Nu läser vi min fantastiska väninna och den är superbra. Gillar man den så bör man gilla Stål som också är en väldigt bra bok...

      Jag kan faktiskt inte komma på vilken som är min favoritbok. Det finns nog rätt många. Ska komma fler...

      Radera
    2. Tusen Tack Emma, för tipsen. Flera av dem du skriver om har jag inte läst så jättekul med lite nya titlar för mig.
      Har du läst "en röd liten fågel i juletid"? Helt underbar och inte alls en julbok som kanske titeln låter som. Det är samma författare som till "stekta gröna tomater"
      KramMonica

      Radera