söndag 28 februari 2016

En helg i matens tecken

I helgen har en av mina närmsta vänner varit på besök. Efter att ha inväntat att butikerna öppnade i stan igår där vi sedan avverkade butiker som Artilleriet, Kitchen, Market 29, Floramor och Krukatös, Rum21 och vallgatan 12 i ett rasande tempo så hann vi med lunch på Smörgåsbaren. Efter vår effektiva runda så styrde vi bilen mot Spinneriet i Lindome där vi kollade in nyöppnade INRX, drack kaffe och shoppade på Östlingh & Schedin och spanade in Lilla Spinneriet som smygöppnade igår. Nästa gång tar jag absolut lunchen där istället. 




Väl hemma så lagade min underbara make middag till oss medan vi tog det lugnt. Vi inledde middagen med Blinier med löjrom och klassiska tillbehör. Därefter blev det helstekt oxfile med rostad potatis, sparris, tryffel och vitlökssmör. Till dessert gjorde Henrik sin äppelpaj som är väldigt olik min. När jag gör en äppelpaj så klyftar jag äpple och gör ett täcke av smulor eller en mer knäckig variant. Ganska simpelt med andra ord. Henriks variant har så många moment att jag aldrig riktigt räknat. Det är två olika sorters äpplen som tillreds på olika sätt. Det flamberas, görs skal och rostas cunch. Efter en mängd moment så monterar har den och klickar även i Dulce de leche innan den åker in i ugnen och ut kommer en ytterst elegant skapelse så inte hamnade på bild.


Idag inledde vi dagen med en lång och kuperad promenad innan vi åt en riktig långfrukost. Tre timmar senare hade vi ätit en massa saker och däribland bananpannkakor och avverkat en rad samtalsämnen. Efter att ha avverkat några ärende så ligger jag nu ganska utslagen och laddar batterierna inför en ny, händelserik vecka. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar