tisdag 8 mars 2011

Att älska min vardag

Mellan 6.45 - 18.30 stressar jag. Alltid. Upp, fixa sig och köra till jobbet. Hektiska dagar på jobbet där prestationen alltid ska vara på topp. Jag har höga krav på min omgivning men kraven på mig själv är extrema. Det tar på krafterna. Med tanke på mina dagar så jag just nu inne i en period då jag försöker ha minst tre lugna kvällar hemma i veckan. Då det är jag och mitt välmående som står i fokus. Långa promenader, fix hemma, prata med vänner och bara vara. Jag har en lång väg kvar att få för att kunna njuta av min egen tid då jag aldrig släpper jobbet, jag jobbar mer eller mindre från det jag går upp till jag går och lägger mig.

Som en del i detta arbete så anser jag att maten i veckorna är viktig. Många som frågar hur jag har tid att laga mat varje dag. Det har jag inte och det gör jag inte. Idag tog jag upp bolognese som jag hade i frysen, la till lite champinjoner och rivna morötter. Gjorde en sallad på körsbärstomater, balsamvinäger, salt och peppar. Detta tog 10 minuter. Jag är av den åsikt att all mat jag äter ska se god ut. Därför lägger jag upp mat med lite känsla även om det bara är jag. En liten klick pesto och några bitar parmesan fick agera tillbehör. Det behöver inte vara svårare än så här.


4 kommentarer:

  1. Kan inte låta bli att fråga varför du stressar varje dag? Kan det beror på att du planerar dåligt eller händer det oförutsedda saker varje dag som göra att varje dag blir stressig.

    Jag har också ett jobba som tar mycket tid, ett barn som tar mycket tid, bor 30 min från Malmö osv men jag stressar inte, jag planerar :)

    MVH,

    Hampus

    PS. Jag gillar din blogg!

    SvaraRadera
  2. Hej Hampus och tack!

    Ja du, jag är nog född stressad. Jag föddes tom. på väldigt kort tid. Anser mig dock att planera bra men dessvärre är min stress nog ganska mental. Därför jag jobbar så mkt på det. I de flesta fall lider jag inte av den stress jag känner, det får mig att prestera. Det värsta är att jag nästan är som mest stressad när jag är ledig.

    SvaraRadera
  3. Hej Emma,

    Då är vi nog väldigt lika! Jag blir lätt stressad av att inte ha något att göra fast det kallas kanske rastlös! Precis som du presterar jag bättre genom måttlig stress men har en förmåga att inte kunna prioritera och då blir det rörigt :)

    //
    Hampus

    SvaraRadera
  4. Jo, det tenderar ju att bli lite rörigt ibland... Fast i röran skapas det ibland fantastiska lösningar. Jag jobbar med listor. Inte för att jag alltid följer dem men det hjälper mig att bibehålla en struktur i en ganska rörig vardag...

    / Emma

    SvaraRadera