tisdag 16 april 2013

Lunch och middagstips

1.En typisk lunch. Hemmagjord tonfiskröra, ägg och sallad. 2. Äkta tacos gjord på högrev som fått långkoka med  fräscha tillbehör. 3. En lunchtallrik med vad jag hittade i kylen. 4. Att äta ute går bra. Här är det ribbs med en stor sallad. 5. kycklingwook med massa grönsaker. 6. Kyckling med hemmagjord hummus och en stor sallad.

Jag tänkte fortsätta lite på temat mat. Förra veckan var det frukosttips och denna veckan blir det lunch/middag. Jag gör nämligen ingen större skillnad på lunch eller middag. Med tanke på mitt jobb så äter jag en del luncher ute och då försöker jag att välja smart. Ta kött eller fisk och plocka bort de snabba kolhydraterna och be om extra grönsaker. Jag gillar även restauranger med bra salladsbufféer. Dock är det där med salladsbufféer inte så vanligt på krogarna i innerstan. Idag var jag dock på Hills golfklubb i Mölndal och beställde wallenbergare utan potatis och sås och så fyllde jag tallriken med drygt 60 % grönsaker. För det är en stor del av min kosthållning. 60 % grönsaker och sen kan det andra vara lite vad som helst i proteinform. Jag är inte rabiat gällande något utan äter långsamma kolhydrater, mycket grönsaker, protein och frukt. 

Min grundtanke är dock att hålla maten så ren som möjligt. Därför förespråkar jag livsmedel vars innehållsförteckning inte ser ut som en kemilektion och där jag kan se samtliga ingredienser framför mig. Det med att äta rent är något som kommit under min resas gång. När jag insett att om jag nu ska vara snäll mot mitt yttre så är det väl lika bra att vara snäll mot det inre? Så jag har valt bort snabbmat, halvfabrikat och annan näringsfattig mat. Däremot har jag inte valt bort goda såser men där väljer jag idag annorlunda. Mycket hummus, guacomole och kalla kessellabaserade såser. Men även andra såser vid väl valda tillfällen. Och jag är inte heller en motståndare mot kolhydrater men jag väljer enligt mig bra kolhydrater. Jag äter heller inget socker och vetemjöl men socker som finns naturligt i till exempel frukt äter jag i måttliga mängder. 

Jag är övertygad om att man äter till stor del med ögat. Och för mig fungerar det inte med att ta hälften så mycket mat för mina ögon tycker inte att det är tillräckligt. Därför fyller jag min tallrik med fina sallader och grönsaker och lägger gärna lite extra tid på utseendet. Och räknar inga kalorier och följer inga dieter. 

Bra mat behöver absolut inte vara mindre god men det kräver ibland lite mer fantasi och kärlek. Och eftersom jag i grundläget har kärleken för mat så har mitt intresse för bra mat skjutit i höjden. Mat som är bra för kropp och själ. Eftersom ca 60 % av resultaten av bra träning och mat kommer från maten så var det för mig en förutsättning att förändra min kost. Men ändå hitta en kosthållning som jag kan leva med. Och som hjälper mig att skapa en sundare version av mig själv. 



4 kommentarer:

  1. Delar din kosthållning och dina tankar. Och din inställning till det mesta faktiskt, haha! Så glad att jag hittat till din blogg, tack! Jag jobbar själv mitt i centrala Gbg och tips på ett riktigt bra lunchställe är First Hotell på centralen. STOR buffé med varma och kalla grönsaker, såser och röror, frukt och massa gott. Vill man beställer man till dagens kött eller fisk. Kalasmätt blir man! /Elin

    SvaraRadera
  2. Hej Elin!

    Vad glad jag blir för din fina kommentar. och ditt tips.

    Jag försöker förmedla sunda värderingar. Min syn på mat och träning har inte alltid varit sund. Och min förhoppning är att kanske förmedla den synen jag har idag till någon.

    Jag sitter nära centralen. Eller på andra sidan nordstan så det var ett superbra tips. Ska testas snarast!

    ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  3. Tror dessvärre att alltför många människor delar din (och min) bakgrund med knepig inställning till mat och träning. Så viktigt att du gör det du gör nu! You go!! Kram Elin

    SvaraRadera
  4. Please add a translator gadget for English!! I would love to understand your words :)
    Thank you so much

    SvaraRadera