torsdag 25 april 2013

Härodlat

Bild lånad från Artilleriet 
Jag gillar tanken på att maten jag äter ska har färdats så kort sträcka som möjligt för att hamna på mina tallrik. Tyvärr är jag inte ett helt lysande exempel på att köpa ekologiskt men jag gör stora framsteg. Hela tiden. Och jag blir mer och mer medveten. Det låter kanske hemskt att säga det men det primära för mig är inte miljötänket. Utan jag vill gynna lokala handlare och även veta att det jag stoppar i mig är så naturligt som möjligt. Samt att det jag äter som kommer från levande varelser ska ha haft så drägliga förhållande som möjligt. Sen smakar äggen från bonden bättre. Punkt slut. Jag gillar även att jag plockar örterna till maten i krukorna som står i köksfönstret. Eller ställa fram dem på bordet så att gästerna kan plocka själv. Det förhöjer liksom upplevelsen av maten på något sätt.

Därför tror jag att dessa små miniväxthus från Artilleriet måste flytta hem till oss. De är fina för ögat och passar min filosofi gällande att göra så mycket som möjligt själv. Och på tal om krukor så tror jag även att dessa får flytta hem till oss.

6 kommentarer:

  1. Underbart resonemang Emma! Så går även mina tankar varje gång jag är på Artilleriet... Helt plötsligt har jag massa saker som jag bara MÅSTE ha för att överhuvudtaget överleva! /Elin

    SvaraRadera
  2. men visst är det så Elin. Miniväxthus, kopparkrukor eller varför inte en prynadshund. Alla dessa värdsliga ting som gör livet lite roligare. ;)

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  3. Jösses vilka fiffiga små växthus! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst är de!! Tror att min vardag kommer bli så mycket trevligare med dessa hemma!

      Radera
  4. Tycker du ofta länkar till helt fantastiska inredningsshoppar, som ger mig massvis med inspiration. En länklista till dina bästa sidor kanske kunde vara nåt i ett blogginlägg? Jag skulle bli väldigt glad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra tips. Det ska jag absolut göra. men just Artilleriet är en avsevärt mycket trevligare upplevelse live i deras butik här i Göteborg. Men länklista ska absolut komma!

      Radera