lördag 14 maj 2016

Säsongens första trädgårdsbukett


Förra helgens strålande väder lyser med sin frånvaro och jag hänger mest inomhus idag. Eller jag har varit ute och plockat ogräs och tagit emot våra utemöbler som levererades idag. Nu ska jag klä på mig ordentligt och gå ut och hålla Henrik sällskap när han snickrar ihop en planteringslåda till mig.

Jag har också plockat in lite av trädgårdens blommor, bland annat daggkåpa och tulpanerna som äntligen slagit ut. Just tulpaner var kanske inte så smart att plantera då vi har mycket rådjur som gillar att äta upp våra blommor och tulpanerna är inget undantag. Dock verkar de inte gilla alla sorter som vissa av dem har de låtit vara. Det hade varit väldigt smart om jag hade skrivit ner vilka sorter jag satte var i höstas. Det hade gjort planteringarna inför nästa år så mycket enklare. Det är ju bra att rådjuren inte verkar gilla den fina, vita sorten som jag plockat in idag. Så extra bra hade det varit om jag visste var den sorten heter. En notering att göra inför höstens planteringar. 

Hur som helst så gör sig trädgårdens blommor ypperligt på matbordet där de hamnar i loppisfyndade vaser och får sällskap av murgröna som står och väntar på att få rötter och ljuslyktor från Kajsa Cramer och Iittala




1 kommentar:

  1. Så himla mysigt när man kan plocka in blommor från egen trädgård! Ser ut som vaserna står på ett väldans fint bord, vad heter det/kommer det ifrån? Ha en fin söndag ��

    SvaraRadera