måndag 2 maj 2016

Måndagens trio som blev en kvintett

Kom hem från Rom vid midnatt igår och är uppfylld av staden. Rom är faktiskt riktigt bra och jag älskar ju att åka tillbaka till städer då jag redan avverkat alla måsten och mer kan hänga. Vi har ägnat helgen åt att äta och promenera. Jag har också tagit kort på många gränder. Det kommer att komma tips från Rom kommer men det får bli en annan dag då min syn har varit konstig under hela eftermiddagen och är det fortfarande så jag tänkte ägna kvällen åt något annat än att titta på en skärm. 

När vi var i Rom senast så fastnade vi för Piazza del fico, detta ljuvliga lilla torg där restaurang och bar del fico ligger och som alltid är härligt stimmigt. På eftermiddagen spelas det schack under fikonträdet och på kvällarna är torget fyllt av folk som dricker Aperol Spritzer. Vi gillade detta torg så mycket att vi bodde femtio meter därifrån vilket var helt fantastiskt trevligt. Utanför vårt fönster så bredde dessa livliga gränder ut sig och på nätterna somnade jag till ljudet av glada italienare som firade in helgen nere på gatan. 





Marknader tillhör en av mina favoritsysselsättningar när vi är iväg. På Camp di fiori finns det både blommor, massa godsaker men jag köpte även två härliga sjalar i 100 % chasmere och keramik. Runt torget finns det mängder av restauranger och caféer. På tal om marknad var vi även på Porta Portese vilket var lite av en besvikelse. I slutet av marknaden så fanns det dock en del fina stånd som sålde böcker, tavlor och vackra möbler men helhetsintrycket var ingen höjdare. En bok och en tavla fick trots det följa med hem. 


Jag skulle nog kunna tillbringa hur mycket tid som helst åt att fotografera i Rom. Jag tog många promenader omkring i området där vi bodde och bara njöt av atmosfären. Överallt finns det en gränd värd att fotografera och om man gör det innan klockan slå nio så är det i stort sett bara folk som är ute och rastar hunden ute. 



På väg till Ristorante del Fico för att äta den middag som slutade med att jag fick gå och lägga mig då jag ätit för mycket antipasto, pizza och kött. Att bli för mätt efter att ha ätit perfekt rött kött med hyvlad tryffel är en speciell känsla. Men det var värt det. Skorna jag har på mig är kanske inte att rekommendera i Rom men vi skulle bokstavligt talat bara gå runt hörnan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar