måndag 9 maj 2016

Måndagens trio

Att det blir sommartema på dagens trio är kanske inte så konstigt då det onekligen känns som Juli istället för början av Maj. För en vecka sedan hade jag jacka när jag åkte till jobbet och idag var kavaj tillräckligt när jag stack hemifrån strax före klockan sju och på lunchen letade jag och min kollega efter skugga. När jag var och tränade konstaterade jag också att min hudton inte längre var kritvit efter helgens många timmar utomhus. Dock med hög solskyddsfaktor bör tilläggas. 

Åhlens har lägligt nog släppt en härlig kampanj som uppmanar oss till att semestra hemma i Sverige. Med ett sommarställe och en liten valp är det precis vad vi kommer att göra och just nu är vi på jakt efter soffor och pynt till vår altan på landet. Just det där med soffor är en besvärlig historia då vi vill ha hyfsat underhållsfria, bekväma nog att ligga och läsa en bok men helst inte konstrotting. Inte en helt enkelt ekvation. Tillbaka till Åhlens, bilderna är stylade av Lo Bjurulf och fotograferade av Petra Bindel och från det här middagsbordet kommer jag hämta inspiration till midsommar. 
På inköpslistan för att skapa känslan står utomhusbelysning, sittdynor och filtar. Flaggstången som vi fick i bröllopspresent behöver också komma på plats så att vi har något att fästa ljusslingor i. Sen önskar vi oss såklart precis sånt väder som vi haft i helgen. 



Jag har i år ett nyvunnet intresse för att ta hand om vår trädgård. Eller i alla fall den på landet. Den i stan är relativt lättskött även om jag måste ta ett varv och eliminera väldigt många maskrosor i veckan. Förra året på landet så var jag nog ganska naiv gällande rabatterna och trodde att när jag väl plockat bort ogräset så var jag färdig. När jag insåg att de var tillbaka en vecka senare så tröttnade jag rätt fort. I år är jag ute i god tid och försöker ta det innan det sprider sig. En sak som är lite lustig är att jag fick jättefina verktyg i födelsedagspresent i fjol från Joseph Bentley men de tycker jag är lite för fina för att använda så de har jag mest som prydnad. Nästa helg ska jag inviga dem och då blir nog trädgårdsskötseln lite extra rolig. 



Vädret gör att jag mest är sugen på mat som går både snabbt att göra och som är lätt. Grönsaker i alla dess former är något jag älskar och denna rätt tänkte jag försöka kopiera, kanske redan i helgen. Biffar gjorda på gröna ärter låter ju hur gott som helst. Enligt receptet är det ricotta i men jag är sugen på att ersätta den med parmesan. 


Bilder: Åhlens, Artilleriet och Green kitchen stories

1 kommentar: