måndag 30 september 2013

Overnight oats och måndagspepp



Frukost är och har aldrig varit mitt favoritmål mat på dagen. Att jag detta året börjat äta frukost varje dag är stort men inte enkelt. Den senaste månaden har min frukost i veckorna bestått av en grön juice eller smoothie. Jättegott men jag behöver variation.

Förra veckan testade jag att göra overnight oatmeal. Alltså en kall gröt som man gör kvällen innan och låter stå i kylen över natten i en burk med lock. Det finns massa olika varianter och det är väl bara ens personliga smak som styr vad man har i. Jag blandade fiberhavregryn, bovete, chiafrö, hampafrö, ren vanilj och frusna blådär. Därefter hällde jag i havremjölk och turkisk yoghurt så att det blev en geggig massa. In i kylen och morgonen efter så spädda jag med lite mer mjölk då jag tyckte att den var för tjock samt toppade med kokosflarn och blåbär. Sen är det bara att äta och det är faktiskt väldigt gott och mättande. En annan fördel är att det går väldigt fort och lämnar minimalt med disk.

Nu ska jag gå och hämta morgonens burk i kylen innan jag tar tag i den här veckan. Hoppas att ni får en fantastisk sådan. Här kommer även några kloka ord på vägen.






2 kommentarer:

  1. Hej Emma! Var har du köpt vaniljen? Har läst att du tidigare kör på känn när du lagar mat så jag kan tänka mig att det är lite svårt men hade varit jätteroligt om du kunde skriva ut på ett ungefär hur mycket har har av varje produkt!

    SvaraRadera
  2. Hej Lina,

    Jag har köpt min vanilj i både pulverform och flytande form på Maxi så jag tror att välsorterade butiker säljer. Annars hälsokosten. Nä, jag använder ju inte recept men jag tänkte göra en skål innan jag går och lägger mig idag och då gör jag den med mått. Återkommer. Jag har hittat rätt mycket recept där de har ca 1 dl havregryn och sen 1-2 msk / av de fröer man vill ha och sen vätska så att den blir ganska lös. Har man chriafrö i ( vilket jag har) så drar de ju åt sig vädligt mycket vätska. Den skålen jag satte in i kylen igår var supertunn men perfekt i morse.

    / Emma

    SvaraRadera