torsdag 21 februari 2013

Man tager vad man haver

Ganska ofta består mina luncher av sådant jag hittar i kylen om jag inte äter ute. Väldigt ofta går jag och bär på påsar med massa burkar och grönsaker till kontoret. Eller som idag när jag åt lunch hemma så tog jag det jag hittade. Det blev en bit kyckling som låg i kylen från en middag i veckan. Hummus från samma middag som jag börjar få till riktigt bra nu. Till det blev det babyspenat, coctailtomater och blåbär. En tallrik full av bra mat där jag vet exakt vad jag får i mig. Utan tillsatser och massa ingredienser där jag inte har någon aning om vad det är. Genom att lägga den extra tiden på att göra saker från grunden så minimerar jag risken att få i mig livsmedel som jag inte vill få i mig. 

Min tumregel är att om något innehåller ingredienser som jag inte kan se framför mig när jag blundar så försöker jag undvika det. Sen går detta inte alltid. Det är tyvärr svårt att undvika alla former av E-ämnen och tillsatser men att vara medveten om det och läsa på lite. Det tycker jag att min kropp är värd. 





2 kommentarer: