onsdag 27 februari 2013

Vikten av planering

Den nedre bilden visar på en av framgångsfaktorerna för min nya, hälsosamma livsstil. Planering. Det är verkligen A och O för att lyckas enligt mig. Ska man äta var tredje timme så är det en förutsättning att planera matdagen och ska man direkt till ett hårt grympass så är det ännu viktigare.  Båda att ladda med bra mat innan och efter träning är en förutsättning för att skapa goda resultat. Precis som att minimera tillfällen att falla för frestelsen. Med det menar jag inte att man ska sluta leva men om man aldrig blir extremt hungrig så faller man heller inte för de värsta frestelserna.  Idag har min matdag till exempel sett ut såhär: 

Frukost: 1 ägg och en liten skål med keso, olika fröer och färska hallon
Lunch: En något för liten kycklingsallad med keso
Mellanmål ( ca 1 1/2 h före träningen): keso och hallon
Efter träningen: proteinshake
Middag: Thaigryta med sallad
Kvällsnacks: En kopp te och granatäpple

Jag är även väldigt duktig på att belöna mig själv. Lite för duktig ibland kanske. Mina nya rosa hörlurar behövde ju matchas med ett nytt nagellack idag till exempel. Och även om jag faktiskt tycker att OPIs nagellack sitter bättre så är ju chanels förpackningar så himla fina. 


12 kommentarer :

  1. Du är så duktig Emma. Jag blir så inspirerad av dig.

    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Känner mig oftast ganska duktig faktiskt!;)

      Radera
  2. Fråga: när äter du middag? Jag hinner själv sällan innan 19.30-20.00, i synnerhet om jag tränar innan. Känns som att det är lite sent?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äter jag middag innan 19.30 så är jag väldigt nöjd. Men oftast blir det vid 20 tiden. För mig så finns det lixom inte så mycket alternativ till att äta en sen middag och jag försöker undvika äta för tung mat på kvällarna. Jag behöver äta middag och är det klockan åtta som passar mitt schema så får det bli så;!)

      Radera
    2. Mmm, en får väl tänka så. En annan fråga: vad kör du för proteinshake?

      Radera
    3. Vad har man lixom för alternativ? Det där med att inte äta för sent måste ha skapats av ngn som inte jobbar, tränar etc.

      Jag har två olika. Båda one whey från fitnessguru. Ett Isolate och av de som endast heter one whey. Det som bara heter heter one whay är dock inte helt fritt från kolhydrater men jag har det ibland i smoothie. Eller som nödfall om jag sticker och tränar direkt efter jobbet och inte har ätit på flera timmar. Har inte använt det andra än.. Vet lixom inte riktgit när jag ska använda dem. Använder du dig av pulver?

      Radera
    4. Nej, har alltid varit emot sådant. Men börjar inse att det kan ha en funktion, just innan träning om man inte hinner med att fixa något annat. Ibland är det inte lätt att planera...

      Radera
  3. OCH, kanske viktigast: tips på mellanmål! Detta KRÄVER jag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker mellanmål är svårt. Mina vanligaste när jag är duktig och inte tar en frukt typ är:

      - keso med bär
      - avocado, kvarg, stenbitsrom
      - ägg, kvarg, stenbitsrom (detta tycker min sambo ser vidrigt ut eftersom jag geggar ihop det)
      - pannkaka på ett ägg och en banan som jag mosar och steker. serveras med bär.(detta händer ju inte så ofta eftersom jag behöver en spis o lite så)
      - Smoothie (favoriten just nu är 1 avocado, en rejäl bit ingefära, massa pressad citron, mango (jag använder fryst), havremjölk)

      Typ!;)

      Radera
    2. Bra tips. Det måste gå snabbt att slänga ihop på morgonen, tycker jag. Inte ett för stort projekt. Nu kör jag alldeles för ofta typ två kokta ägg och en banan innan träning - en börjar bli lite trött på det. ;)

      Radera
    3. Jag åt helt för mycket ägg ett tag. Så nu försöker jag varierar mig lite. Sen kan du ju alltid göra hemmagjord granola och ha en burk på jobbet och äta med kvarg eller turkisk yoghurt.

      Radera