torsdag 15 december 2011

Sushi, ångest och paketinslagning

Efter en fantastisk vecka jobbmässigt och lite julklappshets nu ikväll så blev det hämtmat från Hai som ligger nedanför mig. Då jag ätit julbord till lunch så fick jag endast i mig fyra av dessa rullar. Nu är det dags för lite julklappsinslagning och i högtalarna spelas min jullista. 

Har även kommit på ett par saker, förutom julklappshets, som ger mig ångest inför julen, samtliga är riktiga I-landsproblem.

  • Hyacinter. Har nu bytt ut samtliga av mina 15 vita hyacinter och nu håller jag tummarna för att de lyckas blomma till jul.
  • Amaryllis. De som är snitt har byts ut idag och samma dilemma som ovan. De i kruka är väldigt höga men blommar inte än. 
  • datumljus. En halv vetenskap för att få det att vara på rätt dagar vid rätt tillfälle.


3 kommentarer:

  1. Haha! Känner igen mig i samtliga problem. I år har jag dock ingen blomhets eftersom jag sparar mig till efter flytt (gäller även julmatshetsen). Nästa år kommer jag dock att gå JULBANANAS.

    PS. Mitt datumljus är nere på 23 december. Skit också. DS.

    SvaraRadera
  2. Mitt nästa blomtips då - för dina amaryllis:

    Ta en sticka och stick hål på stjälken precis under blomman. Det som händer när de står i vatten är att bakterier bildas i stjälken som gör att de ruttnar inifrån av den gas som bakterierna bildar. Genom att sticka ett hål pyser den gasen istället ut och vips står dina amaryllis väsentligt längre..

    SvaraRadera
  3. Helena: Skönt att jag inte är ensam.

    Cristofer: Vilket bra tips. Ska genast testat på mina nyinköpta. Thanks.

    SvaraRadera