måndag 2 april 2018

Påsken enligt telefonen

Påskhelgen har kanske inte bjudit på fullt så många blogginlägg som jag tänkt mig men den har bjudit på massa annat. I fredags hade vi vänner över på långlunch. Vi åt lammstek med krossad potatis, chévrekräm, rödvinssås och sallad. Till dessert åt vi påskpavlova, det vill säga minipavlovas med lättvispad grädde, citronkräm och en liten påskkyckling på toppen. 


I lördags tog jag traditionsenligt årets första dopp. Eller traditionsenligt är kanske en liten överdrift. Det är andra gången jag premiärbadar på påskafton men numera är det en tradition. Det var svinkallt men inte så kallt som jag trodde.


Därefter åkte vi till Orust blommor för att äta lunch. Vi ägnade största delen av lunchen åt att jaga Edith som gärna ville ut i växthusen. Vi spanade också in dessa härliga lerkrukor i pastellfärger och så gick jag och planerade våren och sommarens blommor. 


På kvällen var vi på middag hos kompisar och tog en promenad dit för att försöka få Edith att somna i vagnen. Något hon inte var jättepigg på att göra såklart men vad gör väl det när promenadvägen är något av det vackraste jag vet. Just denna vy är lite av min favoritvy på landet. Eller en av dem. Jag har ett gäng.


Vi har ätit frukost sent med solen strålande in genom glaspartiet och jag har färgat ägg med blåbär. I vår familj äter vi jättemycket frukt och vi har smittat av oss på Edith. Så fort hon ser en apelsin blir hon överlycklig.


Finns det ett hus som matchar mössan så måste det fotas såklart. Trädet brukar vara påskpyntat så jag blev lite besviken att det inte var det i år. Detta är annars min absoluta favoritvy under påsken. Ibland tar våra promenader väldigt lång tid eftersom jag måste stanna och fotografera i tid och otid. Det och att man alltid springer på någon att prata med gör att en promenad blir lite av ett halvdagsprojekt.


Allra vanligaste vyn i min telefon måste vara denna och den får såklart avrunda min påsk enligt min telefon. Nu väntar ett par dagar hemma innan det är dags för oss att bege oss mot sydligare breddgrader för en helg i en annan favoritregion.


2 kommentarer:

  1. Vilka vackra bilder Emma!
    Bada!!! Jag blir imponerad, säkert jätteskönt efteråt!
    Tog själv en lång löprunda och hade bastun på, där tillbringade jag en härlig stund med hårinpackning osv.
    Någon bra bok du kan tipsa om som du hört/läst på sistone?
    Jag har precis läst ut "Näktergalen" som handlar om 2 systrar i Frankrike under andra världskriget, väldigt bra tycker jag!
    Nu läser jag "never let me go" av han som fick Nobelpriset i litteratur, lite annorlunda bok!
    Med vänlig hälsning Monica


    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Det är skönt efteråt. ;)

      Tack för tipset om Näktergalen, den ska jag spana in. Har också kollat på Never let me go. Är den bra? Jag har precis skivit ett blogginlägg om vad jag läser nu. Grejen är att jag inte läst något riktigt bra på länge. Har testat att läsa lite deckare men behöver verkligen komma in i bra läsmood igen. Några fler riktigt bra tips?

      Radera