tisdag 9 maj 2017

Veckans triss i luncher

De dagar då jag och Edith är hemma på dagarna och inte ute och äter lunch med vänner så blir det uteslutande sallad i olika former som blir min lunch och här bjuder jag på tre favoriter från de senaste veckorna. Matiga, mättande, nyttiga och gjorda på sådant som allt som oftast finns hemma. Det kanske inte är de allra snabbaste att slänga ihop men när Edith ligger i sitt babygym har jag vanligtvis ganska gott om tid att till exempel rosta blomkål.


En matig sallad som består av blomkål som jag rostat med chiliflakes och citron, rostade tomater, stekt Mifú och blandade salladsbland och morötter som jag smaksatt med en god olivolja, vitvinsvinäger, salt och peppar. Till det en ärtkräm med gröna ärtor, parmesan, olivolja, salt och peppar. 




Denna består av zoodles och morötter som jag blandat med lite av ärtröran ovan och sedan har jag toppat med en tonfiskröra som jag gjort på tonfisk, hackad rödlök, kapris, citron, persilja och svartpeppar. 



Zoodles är lite av en lunchfavorit och även denna sallad har den basen och har här fått sällskap av blandade salladsblad, smörstekta sojabönor, halloumi och rostade hasselnötter. Dressingen till denna sallad har jag gjort på citron, olivolja, honung, salt och peppar. 


4 kommentarer:

  1. Åh, så gott det ser ut, tack för de tipsen!
    Älskar också sallader av olika smak och man känner sig alltid så behagligt mätt när man ätit det.
    Med vänlig hälsning Monica

    SvaraRadera
  2. Så lite så!;)

    Instämmer helt. Plus att det är bra med mat som ska ätas kall eller ljummen med mini som sällskap. ;)

    SvaraRadera
  3. Älskar dina matförslag! Har gjort det där riset med apelsin och gröna bönor hur många gånger som helst. Gott till allt!

    SvaraRadera
  4. Så kul Sandra! Just det, det var längesedan jag gjorde den. Tack för att du påminde mig!

    Emma

    SvaraRadera