måndag 8 oktober 2012

Crème Ninon

Ikväll har vi haft middag för mina föräldrar som är i Göteborg. En enkel soppmiddag lämpar sig ypperligt bra en regning Måndag i Oktober. Dagens meny bestod av en klassisk Crème Ninon fast på mitt sätt. Och mitt sätt är att den är gjord på vitt vin istället för champagne och med lite mer tillbehör än vad den traditionella versionen innehåller. Och en Créme Ninon är på svenska en grön ärtsoppa. Detta är världens enklaste soppa men ack så god. 

Som tillbehör till min variant hade jag knaperstekt bacon och kantareller, toppat med tryffelkrutonger och pepparrotskräm. 

Ca 4 portioner som huvudrätt ( med en portion kvar i kastrullen)

1 kg frysta gröna ärtor
ca 2,5 dl vitt vin 
ca 1 dl mellangrädde
3 schalottenlökar
salt, peppar

bacon
kantareller
turkisk yoghurt
pepparrot
citron
surdegsbröd
vitlök
tryffelolja

Koka ärtorna i en stor kastrull. Häll i grädde och vin i en annan kastull och låt det koka ner till ungefär hälften. Mixa de kokta ärtorna med lite av kokvattnet. Spara resten av vattnet. 
Blanda med gräddblandningen. Låt koka ihop. Salta och peppra efter smak och späd med kokvattnet till den får önskad konsistens. Klart!

Stek bacon och kantareller hårt och lägg åt sidan. Blanda yoghurt  pepparrot, citron, salt och peppar. Stek krutongerna och ett par vitlöksklyftor i smör och tryffelolja. Salta ordentligt med flingsalt. 

Detta är faktiskt väldigt gott och går väldigt fort. Idag blev min lite i tjockaste laget så hade jag spätt den ordentligt och inte låtit den reducera ner så mycket hade det nog varit sex ordentligt portioner. 



4 kommentarer:

  1. Fin soppa och fantastiska tillbehör!

    SvaraRadera
  2. Mm, det blev bra. Tycker egentligen att Crème Ninon är en rätt vårig soppa men med de rätta tillbehören så blir det en perfekt höstsoppa.

    / Emma

    SvaraRadera
  3. Ser gott ut! Soppa är gott på hösten! Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Anna: Ja, visst är det. Helt gudomligt gott!

    SvaraRadera