onsdag 13 januari 2016

Rörstrand Eden

Jag hyser en stor förkärlek för svenskt porslin i allmänhet och Rörstrand i synnerhet. Anledningen till det är att min pappa jobbat på företaget under hela mitt liv så att deras porslin ligger min varmt om hjärtat är kanske inte så konstigt. Det märks nu när vi håller på att flytta. Våra skåp rymmer verkligen mycket porslin. 

Idag är jag i Stockholm och jag började dagen med att besöka Rörstrands pressfrukost på Sturebadet. Jag har nog aldrig sett så mycket folk på en pressträff. Det som presenterades var relanseringen av Rörstrands klassiska servis från 60-talet, Eden. Servisen är formgiven av Sigrid Richter och till skillnad från originalet som var gjort av stengods så är versionen som släpps nu gjort av fältspat. Servisen kommer i sex delar och är en del av Rörstrands 290-års jubileum. 


Bilder: By Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar