En något märklig bild till detta inlägg men jag känner mig ungefär lika trött som Douglas här. |
Tjugosex timmar kvar på året och det är väl dags med någon form av summering av året. Mitt år väldigt enkelt att sammanfatta. 2017 är året då jag blev mamma till världens finaste Edith. Busiga, högljudda och fullkomligt underbara Edith. Men det är inte det som min summering handlar om. Inte alls faktiskt.
2017 är även året då jag gick från att läsa 30-40 bloggar veckovis att läsa ungefär fem. Visst bläddrar jag förbi massa inlägg på bloglovin men jag klickar i stort sett aldrig på dem. Anledningen är verkligen inte att jag inte har tid att läsa i min nya roll som mamma. Anledningen är helt enkelt att jag är oerhört trött på inlägg efter inlägg som är fyllda till bredden med annonslänkar. Det handlar inte om att jag inte gillar dessa länkar för det gör jag. Jag använder mig själv av dem och jag har fått massvis av tips i mina favoritbloggar på fina produkter som jag mer än gärna klickar hem. Jag är alltid för nya, smarta marknadsföringskanaler. Om de används rätt.
Det jag har svårt för är när det tar över och när det görs utan finess och användarfokus. Många bloggar som jag har bläddrat igenom nu när jag skulle försöka sätta ord på detta har 70-80% av sina inlägg antingen sponsrade eller fyllda med länkar och drar vi en parallell till tidningsvärlden här så går det ju att likna med annonsgraden i gratistidningarna under deras glansdagar. Skulle man fråga dessa bloggare så tror jag att väldigt få skulle kategorisera sig själv och sitt varumärken där.
Det finns absolut många som använder sig av länkarna med finess, där jag enbart blir glad när jag får serverat en direktlänk till just den produkten som jag nyss blivit tipsad om av den person vars stil jag gillar och det är absolut inte där min kritik ligger. Att den person ska få provision på mitt klick eller köp applåderar jag. Ett av mina favoritinlägg i de bloggar jag följer är önskelistorna, så länge de känns äkta.
Det jag har svårt för är det tar över fullständigt och när det enda jag möts av när jag klickar mig in i en blogg är att inlägg efter inlägg där jag uppmanas att klicka HÄR. Den konsumtionshetskänsla som just nu råder i delar av bloggvärlden har alltså fått mig att dra ner radikalt på mitt bloggläsande eftersom jag inte alls känner mig inspirerad utan snarare tvärtom.
Jag önskar att 2018 blir ett härligare bloggår fyllt med inspirerande innehåll som gärna får innehålla bra reklam i olika former. Jag vill också gärna ha tips på härliga och personliga bloggar som inspirerar på ett eller annat sätt.
Jag önskar att 2018 blir ett härligare bloggår fyllt med inspirerande innehåll som gärna får innehålla bra reklam i olika former. Jag vill också gärna ha tips på härliga och personliga bloggar som inspirerar på ett eller annat sätt.