måndag 29 januari 2018

Min matdag

Hur härligt det än är att vara på semester och få all mat serverad så är det rätt mysigt att vara hemma och laga mat också. Idag började jag dagen med en svinkall, mörk, tidig och regnig promenad med Douglas och efter att jag fått upp värmen lite så gjorde jag min favoritfrukost just nu nämligen ugnsbakade kaneläpplen med citron och kardemummayoghurt. Nog godaste vinterfrukost någonsin. Jag halverar ett äpple och öser på rikligt med kanel och sätter in i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter. Under tiden blandar jag turkisk yoghurt med kardemumma och citronzest. Till äpplena och yoghurten serverar jag granola och blåbär. Detta måste ni verkligen testa. 


Efter att jag och Edith varit på gymmet och gått dagens andra promenad så gjorde jag en ramensoppa till lunch. Det låter betydligt mer avancerat än vad det var eftersom jag gjorde själva soppan i Lördags. Idag la jag alltså små högar med böngroddar, nudlar och broccoli i en djup tallrik, hällde på varm buljong och toppade med koriander, vårlök, jordnötter och ett kokt ägg. En perfekt lunch som går supersnabbt när man väl har buljongen klar.


Nu ikväll fortsatte jag på det asiatiska spåret med soft buns. Vi köper våra frysta i den asiatiska butiken och sen ångar vi dem. Till det hade vi långbakad fläskkarré smaksatt med hoisin, böngroddar, picklad morot, sojabönor, koriander och gurka. 
Nu kan man tro att jag även stått och långbakat fläskkarré idag men det har jag inte heller gjort utan det gjorde jag igår. Då körde jag den med äpple, katrinplommon, lök, morötter och öl och då åt vi den som en mer klassisk söndagsmiddag. Idag penslade jag jag den med hoisin, citron, chili och vitlök och helt plötsligt blev söndagsmiddagen en asiatisk måndagsmiddag. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar