måndag 3 april 2017

Vilostund och gardintips


Efter en flera timmar lång promenad och en i övrigt produktiv dag så har jag, Edith och Douglas intagit sovrummet och njuter av kvällssolen som strålar och lyssnar på fåglarna som kvittrar utanför den öppna dörren. Att se de tunna vita gardinerna fladdra får mig att tänka på sommaren. 

Vårt sovrum är verkligen ett av mina favoritrum i vårt hus. Ombonat med mycket textilier men på eftermiddagen flödar ljuset här och jag sitter gärna på terassen när vädret tillåter och tar en kaffe medan Edith vilar. Eller jag försöker få henne att vila men vår dotter gillar att vara väldigt mycket vaken på dagarna just nu. I och för sig så sover hon bra på nätterna så jag klagar inte. 

Jag kommer ju från en riktig textilfamilj och mitt bästa tips när det kommer till gardiner är att att sätta skenorna i taket och att inte begränsa sig till att bara ha gardiner för fönstret. I vårt sovrum så sitter gardinerna egentligen på väggen bredvid men de tunna gardinerna kan vi dra för fönstret och så har vi gjort i alla rum. Det är ju faktiskt ganska sällan som vi har för mycket ljus i vårt land så jag vill helst inte ta något ljus alls men ändå ha möjligheten att att dra för gardiner för att antingen ta ljus eller insyn. 

7 kommentarer:

  1. Åh ni har så fint! Undrar om du kan tipsa om vilka gardinskenor man har i taket? Märke + modell skulle göra mig väldigt tacksam! :)

    SvaraRadera
  2. Hej Emma!
    Tycker mycket om din blogg, men en sak jag upplever så tråkigt det är att du sällan svarar på kommentarer från dina läsare.

    Med vänlig hälsning Monica

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Tack så mycket! Märket är Silent gliss. Återkommer om modell!

    Emma

    SvaraRadera
  4. Hej Monica,

    Jag vet. Mitt eviga dåliga samvete. Efter att Edith kom så ligger jag ännu mer back på att svara. Men jag skulle svarat på din kommentar om jag läst något bra på sistone och det har jag inte riktigt gjort. Har inte riktigt tiden att läsa en bok. Eller det blir så otroligt korta stunder som jag kan läsa och då har jag inte riktigt ro. Funderar på att börja lyssna på böcker istället. Har du ngn erfarenhet av det? Och jag ber om ursäkt för att jag är sämst på att svara.

    Emma

    SvaraRadera
  5. Tusen tack Emma! :) De ska jag spana in.

    SvaraRadera
  6. Tack för ditt svar Emma. Förstår att ditt fokus ligger på din dotter, men ändå...
    Har faktiskt aldrig lyssnat på någon bok, det blir aldrig av, jag gillar att ligga och läsa. En väninna till mig lyssnar bara och hon älskar det, jag kan tänka mig att det säkert kan vara ett bra komplement till läsningen.
    Tack för boktipset, har inte läst den boken.
    Med vänlig hälsning Monica

    SvaraRadera
  7. Jag har testat att lyssna för något år sedan och gillade det inte men funderar på att ge det en ny chans. Just nu funkar det inte riktigt att läsa nämligen då jag väldigt sällan har en jättelång stund utan en bebis i famnen och tidigare läste jag alltid när jag gick och la mig men nu känner jag att jag borde somna så snabbt som möjligt.

    SvaraRadera