torsdag 4 augusti 2016

Min matdag

Denna vecka är Henrik ute och seglar vilket då innebär att jag och Douglas är ensamma på landet. Förutom att vi varit inne i stan och träffat vänner, gått långa och många promenader så har vi tillbringat en del tid åt att läsa böcker. Eller jag har läst och Douglas har varit spekulant på att äta mina böcker till mellanmål. Jag har också ätit sån mat som Henrik inte är så förtjust i. Idag har till exempel min matdag sett ut enligt följande. 


Växlande väder men jag lyckades pricka in en frukost i solen. Fil med jättemycket kanel och skivad banan. En juice som jag gjort på vattenmelon och lime och knäckebröd med skinka, tomat och örtsalt. Örtsalt tillhör en av de saker som alltid finns hemma hos oss. 


En väldigt ful sallad insåg jag när jag såg bilden men väldigt god. Romansallad, paprika och gurka som är smaksatt med citron och det där örtsaltet. Till det en tonfiskröra med turkisk yoghurt, ägg, rödlök, gräslök, hackad inlagd gurka, citron och svartpeppar. En enkel och snabb lunch och det bästa av allt är att tonfiskröran är  himla god på knäckebröd i morgon. 


Kvällens middag blev zoodles, det vill säga zucchinipasta som jag gör med en grönsakssvarv. Jag blandade mina zoodles med en ärtpesto gjord på gröna ärtor, citron, vitlök och parmesan och sedan toppade jag med lättkokt broccoli, oliver och fetaost. 

3 kommentarer:

  1. Så mycket gott! Har provat zuccinipasta och gillar det, ska definitivt prova din goda kombo med ärtpesto någon dag!

    SvaraRadera
  2. Ser väldigt gott ut!
    Vad har du läst för bra i sommar?
    Något du kan rekommendera, har själv precis läst ur "Sahras nyckel" och det var en av de bästa böcker jag läst, tänkvärd och gripande!
    Med vänlig hälsning Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kicki!

      Oh, Sarahs nyckel är superbra. Under min semester så har jag läst "En bön för de stulna flickorna", "katedralen vid havet", "liv efter liv" och nu läser jag "allt jag inte minns". Har tyvärr inte riktigt varit i min bästa läsform denna semestern vilket är ovanligt för att vara jag. De två första kan jag varmt rekommendera, liv efter liv tyckte jag var lite lång men när jag hade läst ut den så gillade jag den. ;)

      Radera