lördag 26 april 2014

Paris och maten


Trots allt det vackra som finns i varje gathörn av Paris så är det ändå inte skönheten som får mitt hjärta att slå ett extra slag för denna stad. Det är maten. Det jag tycker mest om med maten i Paris är att lägsta nivån är generellt väldigt hög. Eller nu brukar vi ha hyfsad koll på var vi ska äta men ibland slinker man bara in någonstans och det är ändå väldigt gott. Valfri restaurang serverar oftast en riktigt bra råbiff och goda sallader. I Saint Germain på den livliga och väldigt trevliga gatan Rue de Buci ligger L'atlas som är en skaldjursrestaurang som vi även besökte förra gången vi var i Paris. Att sitta på en uteservering på en livlig gata i Paris och äta ostron och musslor är speciellt och väldigt, väldigt trevligt. På tal om Ostron så ligger även Huitrerie Regis i Saint Germain och på denna mysiga ostronbar serveras det endast ostron i dussin. Egentligen ett dussin per person men vi skulle vidare och äta huvudrätt någon annanstans så vi bad snällt och fick sitta på uteserveringen och dela på ett dussin.

Nära Eiffeltornet ligger Les Cocottes och denna restaurangen hittade jag genom denna blogg. Vi fick bord direkt när vi kom dit och sittandes längs en lång bardisk serverades vi strålande god mat och allt serveras i små gjutjärnskärl. En restaurang att rekommendera. 

Eftersom jag är väldigt restriktiv mot att äta bröd och vitt bröd i synnerhet så begränsas mitt utbud av frukost markant i Paris. Jag löste det genom att äta omelett eller andra äggrätter till frukost. Egg benedicte på Cafe Charlot i Marais var resans bästa frukost trots att fransmannen som när jag stod och fotograferade caféet informerade Henrik om att det minsann inte var bra och det endast var till för turister. Turister eller inte. Deras Egg Benedicte var sagolik. 

Jag hittade denna lista. Henrik älskar Citron tart så samma dag som vi skulle åka hem så gick vi förbi Pierre Hermé och köpte en liten tart som vi delade. Sittandes på en bänk i en park i Paris. Jag vågar nog påstå att det hade inte spelar någon roll var vi befann när vi åt den för att den hade nog varit den godaste oavsett hur den hade avnjutits. Himmelsk god och vid tillfälle som dessa så äter jag mer än gärna en halv kaka. 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar