fredag 10 januari 2014

Linsgryta med kyckling


Jag har ju ett mål för det nya året att vidga mina vyer i köket. Igår efter mitt PT-pass så gjorde jag en linsgryta med massa lök, vitlök, kryddor och grönsaker. Till det blev det kycklinglårfilé med en kryddblandning som Henrik slängde ihop och sen toppade jag med svarta oliver. Jag behöver förfina min linsgryta något och då främst ge den lite mer tid än en halvtimme på spisen och sen hade den gjort sig bättre med en kycklingfond istället för lantbuljong. 

Ungefär så här gjorde jag linsgrytan: 
Jag fräste gul lök och vitlök tills den blev mjuk. Sedan tillsatte jag linser, rödvinsvinäger, buljong, vatten, tomatpuré och kryddor (jag använde paprikapulver, cayennepeppar, salt och peppar men hade egentligen tänkt att ha spiskummin och gurkmeja men hittade ingen spiskummin). Grytan fick sen stå och puttra ett tag innan jag adderade broccoli och precis innan servering så åkte en röd paprika och rätt mycket bladspenat ner. 

Med lite förfining så kan detta bli en riktigt bra vardagsrätt och det är just vardagsrätter som vi behöver utveckla något. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar