måndag 5 augusti 2013

Tapasbaren i Majorna


Precis som vanligt så har vi mestadels tillbringat vår semestern på annan ort. Då vi helst inte lämnar landet under högsommarveckorna så har det främst varit Skåne och Bohuslän som vi besökt. Och Danmark. Alltså väldigt lite cityliv och väldigt mycket grusvägar. I Fredags så besökte vi dock en restaurang som vi pratat väldigt länge om att besöka. Tapasbaren i Majorna. Och så ville jag åka spårvagn dit för det tycker jag är exotiskt. 

Jag är inte jätteimponerad av de tapasrestauranger jag besökt i Sverige. Menyerna är oftast fantasilösa och överfyllda med halvtaskiga rätter med helt för mycket frityr. Och det saknas ofta kunskap och kärlek till det som serveras. Dels så saknar jag ett riktigt pinchos ställe och då menar jag inte restaurangen med samma namn i Göteborg där man beställer sin mat med en app som man får hämta själv. Nä, utan jag saknar en riktigt pinchos bar, ett större hål i väggen där man kan slinka in och ta ett par minirätter som hålls ihop av tandpetare och sedan betalar man för antalet tandpetare när man lämnar baren. 

Tillbaka till Tapasbaren. Vi har fikat på marmelad bredvid ett antal gånger och har då sett det lilla hålet i väggen där stämningen alltid verkar vara så avslappnat trevlig. Menyn på nätet var ganska liten och något större när vi väl fick menyerna. Jag uppskattar det. Det visar på en självsäkerhet att man inte behöver ha en roman till meny för att de rätterna man har är bra och gjorda med kärlek. Rätterna på tapasbaren är snyggt presenterade och goda. Menyn är något mer innovativ är majoriteten av tapasrestauranger. Deras sparris med getost var väldigt god och generellt var kvaliteten hög. Sen uppskattar jag att personalen nästan inte pratade svenska så att spanska eller engelska var att föredra. 

Så jag som egentligen tycker att tapas ska ätas där den hör hemma så var mitt besök på tapasbaren en positiv överraskning och en av de bättre tapasrestaraungerna jag testat i Sverige. Sen är det ju så där avslappnat snyggt och jag är ju svag för små, snygga ställen. 

1 kommentar:

  1. Prova Boqueria när du är i Stockholm! Inte alls dumt.
    Själv måste jag hålla mig från tapas ett bra tag efter en rejäl tapas-fadäs på Mallis med efterföljande matförgiftning. :)

    SvaraRadera