onsdag 1 maj 2013

OCCO

Vår valborg tillbringade vi med goda vänner i Malmö. Inledde med en drink på Rosenbar där de som vanligt levererar en intressant drinklista. Därefter begav vi oss till Occo som ligger på Drottningtorget och har funnits i ungefär ett år tror jag och jag har velat testa och igår var det dags. Occo är en libanesisk restaurang och man väljer mellan tre olika menyalternativ. Samtliga innehåller 15 rätter och rätterna är klassiska, vällagade och väldigt goda. Smakerna är rena och fräscha och trots mängden mat så kändes inte mättnadskänslan allt för påträngande. Att man väljer ett genomgående libanesiskt tema även när det kommer till vinlistan är även det ett stort plus och vinerna levererade verkligen. Min sambo som är sommelier fick blindtesta ett par av vinerna på menyn och han verkade vara en nöjd konsument.  

Det som imponerade på mig var dock inte maten. Även om den överträffade mina förväntningar och jag tycker att det är ett väldigt socialt sätt att äta på.  Utan det var servicen och inredning. Det draperade tyget i taket, det genomgående temat av mässing och detaljerna i form av förgyllda palmer skulle ganska enkelt kunna bli för mycket men här var det ytterst smakfullt. Toaletten hade jag fått veta på förhand var värd ett besök och det var det verkligen. Kanske inget för det stilrena skandinaviska hemmet men otroligt passande på ett ställe som detta. Och som sagt. Att applicera sitt tema till ett hundra procent ska alltid premieras. Och Occo levererar på samtliga plan.








5 kommentarer:

  1. Låter trevligt, får testa någon gång när jag är i Malmö

    SvaraRadera
  2. Insåg alldeles nyss när vi köpte glass hos Occo's granne vart stället är, inte riktigt fattat det tidigare.
    Har dock inte varit direkt sugen på att testa det stället eftersom en enligt mig ej tillförlitlig "tipsare" väldigt tidigt var där och bloggåt och flera gånger och höjde stället till himmelska höjder. (mohaha)
    Men om DU säger det så :)

    Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt varit sugen på att testa det sedan det öppnade. Inte så mycket för att jag är galet förtjust i libanesiskt utan mer för att jag tyckt att lokalen varit cool och att det var vågligt att öppna på det läget.

      Maten är bra. Absolut. Och gillar man den typen av mat så ska man testa det. De öppnar visst sin uteservering nu idagarna.

      Kram!

      Radera
  3. Tack för tipset! Ska testas nästa gång jag åker ner till Malmö. Ha en fin kväll! Kram Elin

    SvaraRadera
  4. Occo är beyond fantastiskt

    SvaraRadera