fredag 22 mars 2013

Copy paste

I Onsdags var jag på F12 och lagade mat och idag bjöd jag Henrik på rätten som jag ansvarade för. Dock med lite justeringar. Det blev sötpotatispuré istället för mandelpotatispuré men annars så fick jag nog till den. Perfekt ryggbiff, små steka champinjoner, fantastiskt goda stekta minirödlökar, sidfläsk och rödvinssås. En väldigt god middag som fick avsluta en hektisk vecka och inleda en helg som ska gå i lugnets tecken. Nu ska jag avsluta denna fredag som bjudit på frukostmöte, massa jobb, en mysig balkonglunch på Palace med Frida och ett skönt pass på gymmet med att titta på fotboll och dricka ett glas rött.  



Update. Det var ju kanske inte jättesnällt att jag skriver att jag ätit väldigt god mat men inte hur jag gjort den. Nu får ni som vanligt vara beredda på att jag inte följer recept så sunt förnuft kan behövas. 

Såsen 
Fräs rotsaker. Vilka spelar mindre roll. Jag tog ett par lökar, morötter och en palsternacka. Sedan ett gäng tomater, lagerblad och en flaska vin. Låt detta reducera ner till lite mindre än hälften. Häll på kalvfond (som idag blev viltfond), sila såsen och smaka av med en god rödvinsvinäger, salt och peppar. Trots att kockarna på F12 inte riktigt höll med mig så tyckte jag att såsen behövde lite sötma och idag blev det i form av honung. Montera såsen precis innan servering.

Köttet
Putsa köttet, salta och peppra rejält. Bryn det runt omkring och släng på ett gäng vitlöksklyftor och timjan. Låt vitlökarna och timjan följa med i en ugnsform. Sätt en kötttermometer på 52 grader och in i ugnen på 125 grader. Det tar ungefär 30 minuter innan köttet är klart och ska vila i folie i ca 20 minuter. 

Puré
Koka sötpotatis eller vad man nu vill ha i mjukt. Mosa och späd med varm matlagningsgrädde. Krydda med vitpeppar och salt. Här skulle jag haft i lite tryffel idag men det glömde jag. När vi gjorde rätten i Onsdags så var det mandelpotatispuré. 

Tillbehör
Halvera små rödlökar (köps i nät och heter röd steklök). Rensa svampen och idag hittade jag väldigt små så jag lät de var hela men annars kan man halvera dem. Skär sidfläsk i bitar. tillbehören var för sig. Rödlöken smaksätter man med rödvinsvinäger och salt. 





1 kommentar:

  1. Åh, det blir Lördagsmaten här hemma!
    Fin o trevlig blogg du har Emma (rimma ju ..)
    Ha en fin helg :)
    misss74 på Insta

    SvaraRadera