söndag 20 januari 2013

En bättre texmexmiddag

Igår hade vi goda vänner över på en mat och spelkväll. De övriga i sällskapet adderade öl och snacks men jag höll mig till mat och spel. Gårdagens meny var hämtad direkt från Mexiko då vi bjöd på tacos. Konstaterade att vi igår nog var ganska mycket mediansvenskar med tacos och spel. Dock var vår tacos kanske inte den som vanligtvis serveras i svenska hem. Vi hade två olika kötträtter. En Carnitas gjord på fläskkarré som fick stå på spisen i ca fyra timmar tills det blev en trådig massa. Receptet finns HÄR. Den andra kötträtten var en favorit i repris. En rätt gjord på högrev och vulgära mängder chili som stod på spisen i ca åtta timmar. Har man inte åtta timmar så räcker det med sex timmar. Vi har inspirerats av DETTA receptet men dels låtit den stå på mycket längre så att den faller i sönder samt tagit bort tomater och bönor. Sen har vi använt samma ingredienser men troligtvis inte samma mängder.  Till våra gudomliga kötträtter serverade vi olika grönsaker, mangosalsa, tortillas, majs och min, om jag får säga det själv, gudomliga guacamole. Idag åt vi resterna, eller delar av dem så nu lockar soffan och en film. 

Hoppas att ni har en skön Söndag. 







3 kommentarer:

  1. Ser väldigt gott ut! Önskar att jag hade tiden att laga mat en hel dag.

    Anna

    SvaraRadera
  2. Det tar ungefär en timme innan man kan låta den sköta sig själv. Kanske titta till köttet en gång i halvtimme och fylla på med mer vätska om det behövs... Så att bara man är hemma så är det enkelt att laga.

    SvaraRadera