måndag 15 oktober 2012

Älskade snittblommor

Jag älskar snittblommor. Det står alltid snittblommor på minst två ställen hemma hos oss. Vilken sort brukar variera beroende på årstid och humör men favoriterna är pion, hortensia, ros, lilja och sen framåt jul amaryllis. Just nu blir det mycket snitthortensia. Denna har stått i snart två veckor. Nu börjar bladen se lite trötta men men jag tänkte ta bort dem så står den säkert lika fin veckan ut. Det enda jag har gjort med den är gjort om snittet ett par gånger och bytt vatten två gånger i veckan. Har en som står lika fint på matbordet också. 

Hade det inte varit för att jag är på resande fot stora delar av veckan så hade det nog fått flytta hem ett nytt fång blommor idag eller i morgon. Istället för att köpa blommor i slutet av veckan så köper jag i början av veckan så att vi kan njuta av dem en vanlig, regning vardag och inte bara inför helgen. 


10 kommentarer:

  1. Åhh, så fina.

    Jag trodde inte att hortensian höll så länge. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Men det brukar de gör inte alltid göra. Det beror helt på kvaliteten. Sen har nog det gjort lite att jag varit snäll mot dem. De ska ha jättevarmt vatten!

    / Emma

    SvaraRadera
  3. Emma jag hittade din blogg av en slump och det är så himla roligt för du och jag är så himla lika.
    Om vi hade bott närmare varann tror jag vi hade blivit vänner :) Vi med våra Mulberryväskor, cashmerehalsdukar,Iittalalyktor och '
    Gretaklänningar. Det är roligt hur man kan hitta någon som är precis som en själv.

    SvaraRadera
  4. Hej Hanna.

    Vad jag skrattade när jag läste din kommentar. Men visst är det lustigt ibland. Man läser så mycket bloggar och ibland blir känslan så påtaglig. Henne skulle jag vilja umgås med. Synd att man inte gör det!
    Vart bor du ngnstans d? Du skriver ingen egen blogg?

    / Emma

    SvaraRadera
  5. Så mysigt! Själv är jag dålig på att köpa hem snittblommor, tyvärr...

    Härligt med lite bilder från Röda sten. Jag bodde i Majorna tidigare och vi tog en promenad till Röda Sten många gånger. Kanske det är dags för en nostalgitripp dit igen :-)

    Ha en fin dag (trots regn)
    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  6. Hej Jenny! Det var mitt första besök vid röda sten men absolut inte det sista. Hade vi bott närmre hade det nog varit min standard runda när jag är ute och går. Riktigt trevligt där nere. O att få se lite vatten är alltid trevligt.

    Vart bor ni nu någonstans?

    Kram! Emma

    SvaraRadera
  7. Ja verkligen och det är så roligt när man hittar en blogg som passar så bra in på sig själv.
    Jag har ingen egen blogg och tyvärr bor jag i Umeå så det är lite långt för att ta en fika men
    om du någongång tar en tripp norrut så... (fast både du och jag verkar mest ta trippar söderut istället, min nästa blir Istanbul)

    Ha en härlig tisdag kväll, här snöar det!

    SvaraRadera
  8. Hanna: Men Istanbul. Den staden ligger högt på min lista. Kolla in Linas blogg: http://enlangblondin.blogspot.se/. Hon har stenkoll på Istanbul!
    När ska du dit? Min nästa resa går till Rom över jul!

    Ok, Umeå är ju lite långt. Men jag borde verkligen åka dit då jag aldrig varit där.

    / Emma

    SvaraRadera
  9. Vi valde mellan Rom och Istanbul och det slutade med Istanbul. Jag är sjukt sugen på att åka dit och beställde just Orhan
    Pamuks Istanbul för att öka reslusten ytterligare. Vi åker i början av november. Tack för bloggtipset, dit ska jag kika in.

    Ja Umeå är långt men förmodligen närmare än Rom, jag har funderat över det där, hur det är mycket lättare att resa länge bort
    än nära. Men jag försöker bli bättre på det för Sverige är rätt fantastiskt och förresten har jag aldrig varit i Göteborg heller men
    det finns på min lista.



    SvaraRadera
  10. Ja, kolla in Linas blogg. du kan säkert be henne om tips. Hon har ett smyckemärke som heter Lite kalabalik och reser mycket till just Istanbul.
    Jag har aldrig varit i Rom heller så det ska bli spännande. Men lite mer slätstruket och uppenbart än Istanbul kanske.

    Du har rätt gällande avståndet. det är ju lite så att prismässigt är det ungefär samma med flyget, oftast finns det fler avgångar och sen är det väl lite trevliga att åka mot sydligare breddgrader till fjärran länder... Göteborg är en trevlig stad. Även om det tagit mig lite tid att börja tycka om den. faktiskt.

    SvaraRadera