tisdag 6 september 2011

Shopping i Paris

I Paris hade det inte varit några problem att spendera summor med väldigt många nollor under väldigt kort tid. Det som är roligast är att den snorkighet du möter när du är inne i de få stora modehusens butiker som är representerade i Sverige som bortblåst. Här är folk trevliga och utbudet är gigantiskt. Förutom Chanels butiker så är mina favorit Hermes där de även säljer sadlar och Louis Vuitton där de har en koffertutställning. Tyvärr var Hermesarmbadet i originalfärgen orange slut. Den roligaste shoppingen tycker jag dock finns i Marais där det finns lite mer udda butiker.
Sephora ett ställe jag besöker så fort jag befinner mig någonstans där det finns. Kräm, ansiktsrengöring och små udda saker så som ansiktsrengöring och deo i pappersformat. Inte för att jag vet om den där pappersdeon är något att ha med det så roligt ut. Plåtasken är aniskarameller som påminner om barndomen. En ny brun utan sol känns lämplig nu när hösten är på ingång. Mat och inredningsmagasin fick även de följa med hem.

På den underbara marknaden "les puces De
Saint-Ouen" hittade vi denna bok. Det e Guide
Michelin från 1934.  
Givetvis fick två burkar gåslever följa med hem.

Kläder var inte det som var i fokus. I Lördags var det så varmt att jag inte orkade prova och igår så var det så mycket annat. Detta är inköpt på COS så det är inte jätteoriginellt men de har så fina kläder.
I Chanelpåsen fanns inget mer spännande än nagellack. Dock är ett besök i flagshipstore ( Rue Camdon) en sevärdhet i sig. Detta är originalbutiken och för de som har hyfsad koll på sin Chanel historia så är detta den butik där det förr hölls visningar. Den berömda trappan ligger dock i Haute Couture avdelningen och är inte öppet för vem som helst. Det som imponerade allra mest på mig i denna butik är den service som man får. Det spelar ingen roll om du köper nagellack, en väska eller en kavaj för 60.000 kr, du får samma superba service. Handskrivna kvitton, betala sittandes vid ett elegant skrivbord och sidenblommor knutna på påsarna. Det är en upplevelse i sig. 

Laduree var vi väldigt nära att missa då vi beslöt oss för
att ta detta å flygplatsen och åkte från fel terminal.
En himla tur att vi var ute i väldigt god tid så att vi hann ta
snabbtåget över till rätt terminal.

Detta är nog, förutom det som finns i YSL asken mina favorit köp. På samma marknad som vi köpte boken så hittade jag dessa affischer. Den med fjärilarna är en originalillustration från 1877 och den andra från 1900 (tror jag om jag tyder texten rätt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar