onsdag 18 maj 2011

Matsnobberi

Jag är fullt medveten om att jag är lite av en matsnobb. Eller snobb tycker jag är fel ord att använda men jag vill veta vad jag stoppar i mig. Igår la en kollega upp en bild på Felix remoulad sås och frågade om vi visste vilken huvudingrediensen var. Jag visste inte då men nu vet jag. Det är vitkål. Resten är vatten, aromer och E-ämnen. Känns vettigt att stoppa i sig.

Min kollega tog med sig ägg från deras höns. Jag har nyss gjort en majonäs på två av de äggen och kallpressad rapsolja från Österlen. Färgen är härligt gul och jag vet precis vad där är i den. Om det gör mig till en matsnobb så tänker jag stolt bära det epitetet. Tyvärr blev den lite lös, skulle haft lite mindre olja i. Övriga ingredienser är vitvinsvinäger, salt, vitpeppar och Dijonsenap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar