måndag 7 februari 2011

Middagstips

Jag är ett troget fan av "halv åtta hos mig". Dock är det väldigt sällan jag tillagar några av recepten. Detta receptet föll mig i smaken och provlagades för ett par veckor sedan.
Detta recept är för 2 personer och är något modifierat:

250 g torskfilé
200 g jordärtskocka
1/2 nät blåmusslor
1/2 pkt rimmat sidfläsk
2 dl rensade edamamebönor
1 morot
1/4 purjolök
5 st shitakesvampar

stek sidfläsk och svamp. Resten skär du i små bitar.

Chévreskum
350 g chevre (dubblade mängden)
1,5 dl mellangrädde
1 dl mellanmjölk
1 st fiskbuljongtärning

Koka upp samtliga ingredienser och sänk värmen. Kör några varv med stavmixern innan servering så du får upp skummet.

smör
steksnöre
smörpapper

lägg ett smörpappersark i en skål. Fyll med grönsaker, fläsk och svamp. Toppa med bitar av torsk och musslor. Lägg en klick smör på samt salta och peppra.

In i ugnen i ca 20 minuter (25 för mig då jag har gasugn) i 225 grader.

Servera i en djup tallrik och när du knyter upp paketet häller du på skummet.

Betyg: Mycket gott även om jag nästa gång kommer att göra vissa förändringar. Såsen blev lite mesig trots att jag dubblade mängden chévre så nästa gång får ett svätt vitt vin sätta smak.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar